BeritaEksesaisEksklusifOperasi

Komander INDOPACOM Memperincikan Kelebihan Amerika Syarikat di Indo-Pasifik

Kongsi di

Asas kepada cegahrintang strategik dan bersepadu Amerika Syarikat (AS) di rantau Indo-Pasifik ialah rangkaian sekutu dan rakan kongsinya. Ia adalah kelebihan asimetri yang tidak dimiliki China, kata Laksamana Tentera Laut John C. Aquilino, komander Pemerintahan Indo-Pasifik AS (INDOPACOM), dalam keterangan semalam (18 April) semasa pendengaran Jawatankuasa Perkhidmatan Bersenjata Dewan.

Selain lima sekutu perjanjian AS – Jepun, Korea, Australia, Filipina dan Thailand – terdapat banyak negara rakan kongsi di rantau ini, katanya.

Pendekatan Jabatan Pertahanan AS adalah untuk melibatkan diri dengan rakan serantau. “Kami adalah negara yang berfikiran sama dengan nilai yang sama. Kami mempunyai hubungan rakyat dengan rakyat, dan itu di luar sekadar sekutu perjanjian,” katanya, menurut laman DOD News.

Sebagai contoh, Jabatan Pertahanan AS mengambil bahagian dalam sekitar 120 latihan setahun dengan sekutu dan rakan kongsi di rantau ini, katanya.

“Strategi dan pendekatan itu adalah persaingan, bukan pembendungan,” kata Aquilino, merujuk kepada China.

“Perang bukan tidak dapat dielakkan, dan ia tidak akan berlaku dalam masa terdekat. Bagaimanapun, dekad ini menunjukkan tempoh risiko yang meningkat,” katanya.

Tingkatkan Belanjawan Pertahanan Untuk Tingkatkan Cegahrintang

Jedidiah P. Royal, timbalan utama penolong setiausaha pertahanan bagi hal ehwal keselamatan Indo-Pasifik, berkata China terus melakukan aktiviti ketenteraan paksaan di Selat Taiwan, Laut China Selatan dan Timur, dan seterusnya.

“Cegahrintang di Indo-Pasifik adalah nyata dan kuat hari ini kerana tentera AS kekal sebagai pasukan pejuang yang paling berkebolehan dan luar biasa di dunia,” kata Royal.

Amerika Syarikat tidak bersendirian dalam menegakkan keamanan dan kestabilan di rantau ini, katanya. Jepun meningkatkan belanjawan pertahanannya dan memperkenalkan keupayaan baharu termasuk serangan balas.

Amerika Syarikat sedang mengambil langkah bermakna untuk memodenkan dan mengukuhkan pakatannya dengan Korea Selatan, katanya.

Jabatan itu bekerjasama dengan Filipina untuk mempercepatkan keupayaannya, dan Jabatan Pertahanan AS juga membuat pelaburan besar dalam hubungan pertahanan dengan India, katanya.

Batalion Sokongan Pendaratan ke-3 dari Marin AS bersama kelasi Tentera Laut AS dan anggota Angkatan Tentera Filipina, mengambil bahagian dalam gabungan logistik bersama operasi di pesisir pantai sebagai persediaan untuk EKSESAIS BALIKATAN 2023 di Camp Agnew, Casiguran, Filipina.

AUKUS

Pakatan keselamatan AUKUS di antara AS, United Kingdom dan Australia menunjukkan kerjasama dengan sekutu berkemampuan tinggi untuk mengembangkan kapasiti gabungan di rantau ini, katanya.

Pada bulan Disember 2022, AS dan Australia mengumumkan satu siri inisiatif postur daya baharu, termasuk peningkatan putaran pengebom dan pejuang AS di pangkalan Australia, katanya.

“Kami terus memenuhi komitmen kami di bawah Akta Perhubungan Taiwan, yang telah membentuk asas keamanan, kestabilan dan cegahrintang di Selat Taiwan sejak empat dekad lalu,” katanya.

“Sepanjang dekad yang lalu, lima sekutu perjanjian serantau kami telah meningkatkan perbelanjaan ketenteraan mereka sebanyak dua digit. Itulah rupa yang menyampaikan visi bersama kami,” kata Royal.

Armada Pasifik AS, Tentera Laut Perancis, Tentera Laut India, Pasukan Pertahanan Diri Maritim Jepun, Tentera Laut Diraja Australia, Tentera Laut Diraja Kanada dan Tentera Laut Diraja mengambil bahagian dalam latihan bersama EKSESAIS LA PEROUSE 2023.
EKS LA PEROUSE adalah latihan pelbagai hala yang direka untuk meningkatkan operasi di Indo Pasifik yang bebas dan terbuka.

Pakatan AS-Korea Selatan

Jeneral Tentera Darat Paul J. LaCamera, komander Pemerintahan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Pemerintahan Pasukan Gabungan dan Pasukan AS di Korea, berkata sekutu AS adalah penting. “Perang Korea mengajar kita bahawa kita mesti sentiasa bersedia dan bersiap sedia dengan sekutu kita,” katanya.

Jeneral itu berkata salah satu keutamaannya adalah untuk mengukuhkan pakatan Amerika Syarikat-Korea Selatan. “Kita tidak boleh mengambil mudah perikatan itu.

“Rangkaian sekutu dan rakan kongsi kami yang mempunyai kepentingan bersama di Semenanjung Korea mewakili kelebihan asimetri terbesar kami,” tambahnya.

Jeneral Paul LaCamera dan Jeneral Ahn Byung-Seok, komander dan timbalan komander Pemerintahan Angkatan Gabungan, menjadi tuan rumah kepada Menteri Pertahanan Republik Korea Lee Jong-Sup di Command Post Tango pada Mac 15 lalu. Para jeneral memberikan laporan terkini kepada Menteri Pertahanan Lee dan membincangkan EKSESAIS FREEDOM SHIELD, latihan selama 11 hari yang bertujuan untuk mengukuhkan postur pertahanan dan kesediaan unit tentera di semenanjung Korea.

Sumber: Pelbagai, Internet, DOD News

Isaak Zulkarnaen

Isaak Zulkarnaen telah berkecimpung dalam bidang penulisan pertahanan sejak pertengahan 1990an dan hasil penulisannya dijadikan rujukan dalam beberapa penulisan akademik lain.

Isaak Zulkarnaen

Isaak Zulkarnaen telah berkecimpung dalam bidang penulisan pertahanan sejak pertengahan 1990an dan hasil penulisannya dijadikan rujukan dalam beberapa penulisan akademik lain.