BeritaIndustri

Fincantieri: Penyerahan Kapal Ronda Luar Pesisir “SHERAOUH” Untuk Qatar

Kongsi di

Trieste, 7 Julai 2022 – Dengan kehadiran Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Negara Qatar bagi Hal Ehwal Pertahanan Dr Khalid bin Mohamed Al Attiyah dan Menteri Pertahanan Itali, Lorenzo Guerini, penyerahan OPV (Kapal Peronda Luar Pesisir) kedua “SHERAOUH”, yang dipesan dari Fincantieri oleh Kementerian Pertahanan Qatar dalam program pemerolehan tentera laut negara tersebut, berlangsung di limbungan kapal Muggiano (La Spezia).

Program ini bernilai hampir 4 bilion euro dan dijangka, selain dua OPV, merangkumi empat Korvet sepanjang 100 meter dan satu kapal Dok Platform Pendaratan (Landing Platform Dock atau LPD).

Hadir pada majlis tersebut antara lain ialah Staf Mejar Jeneral Abdulla Bin Hassan Al Sulaiti, Panglima Angkatan Laut Emiri Qatar, Laksamana Madya Enrico Credendino, Panglima Tentera Laut Itali, Khalid bin Yousef Al-Sada, Duta Besar ke Negara Qatar di Itali, Alessandro Prunas, Duta Itali ke Qatar dan untuk Fincantieri, Pengerusi, Jen. Claudio Graziano, dan Ketua Pegawai Eksekutif dan pengurus besar Pierroberto Folgiero.

Seperti kapal saudaranya “MUSHERIB”, yang dihantar pada Januari 2022, OPV “SHERAOUH”, telah direka bentuk mematuhi peraturan RINAMIL untuk Vesel Ronda Cepat (Fast Patrol Vessel atau FPV) dan merupakan jenis kapal yang fleksibel dan mampu melakukan beberapa jenis misi, daripada pengawasan kepada kapal tempur.

Ia adalah kira-kira 63 meter panjang, 9.2 meter lebar, dengan kelajuan maksimum 30 knot dan ia memuatkan seramai 38 anak kapal.

Mei lalu peletakan lunas LPD berlaku di Palermo, manakala pada bulan April Fincantieri telah menyampaikan “DAMSAH” di Muggiano, yang merupakan korvet kedua daripada empat korvet, semuanya dalam program yang sama untuk Qatar.

M Hanif Ismail

M Hanif Ismail telah berkecimpung dalam bidang penulisan pertahanan secara rasmi sejak 2007 dan kini merupakan Editor Perajurit. Topik yang diminati termasuk sejarah dan teknologi ketenteraan.

M Hanif Ismail

M Hanif Ismail telah berkecimpung dalam bidang penulisan pertahanan secara rasmi sejak 2007 dan kini merupakan Editor Perajurit. Topik yang diminati termasuk sejarah dan teknologi ketenteraan.