BeritaIndustri

KONGSBERG Menandatangani Kontrak Permulaan dengan Australia Untuk Naval Strike Missile

Kongsi di

6 Julai 2022: Kongsberg Defense & Aerospace (KONGSBERG) telah menandatangani kontrak awal bernilai MNOK 489 (48.39 juta USD) dengan Australia untuk Naval Strike Missile (NSM).

Pada 5 April 2022, Kerajaan Australia mengumumkan pemerolehan NSM dipercepatkan untuk menggantikan peluru berpandu anti-kapal Harpoon pada frigat Kelas ANZAC dan pemusnah Kelas HOBART Tentera Laut Diraja Australia.

Øyvind Kolset, Naib Presiden Eksekutif Sistem Peluru Berpandu dalam Pertahanan dan Aeroangkasa Kongsberg, menyatakan:

 “Menandatangani kontrak awal ini untuk memulakan pemerolehan keupayaan NSM Australia adalah satu pencapaian yang sangat penting.

Ini adalah demonstrasi jelas komitmen KONGSBERG terhadap penghantaran dipercepatkan NSM kepada Tentera Laut Diraja Australia untuk memenuhi keperluan mereka,” kata Kolset.

Dibangunkan di Norway, KONGSBERG NSM ialah peluru berpandu serangan darat dan maritim jarak jauh berketepatan tinggi generasi kelima, yang direka untuk mengalahkan sasaran maritim berpelindungan tinggi dalam persekitaran yang dipertikaikan.

NSM Untuk LCS

KONGSBERG NSM juga telah dipilih sebagai persenjataan peperangan permukaan untuk kapal frigat Kelas Maharaja Lela (juga dikenali sebagai program Littoral Combat Ship) yang sedang dibina oleh Boustead Naval Shipyard di Lumut.

Pemilihan ini adalah berdasarkan merit keupayaan dan teknologi tinggi yang dipunyai oleh sistem peluru berpandu ini.

KONGSERG baru-baru ini telah menandatangi program kerjasama industri dengan pihak Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), pihak akademia dan pihak industri pertahanan tempatan semasa acara Defence Services Asia 2022 (DSA 2022) sebagai sebahagian daripada program timbal balas program pemerolehan sistem peluru berpandu termaju ini.

Besar harapan rakyat Malaysia amnya dan warga TLDM khasnya agar program pembinaan kapal frigat Kelas Maharaja Lela ini dapat disiapkan dengan secepat mungkin agar TLDM dapat terus memegang amanat untuk menjaga kedaulatan negara  terutamanya di Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) dengan berkesan.

NSM dilancarkan dari kapal LCS Tentera Laut Amerika Syarikat, USS Gabrielle Giffords (LCS 10)

M Hanif Ismail

M Hanif Ismail telah berkecimpung dalam bidang penulisan pertahanan secara rasmi sejak 2007 dan kini merupakan Editor Perajurit. Topik yang diminati termasuk sejarah dan teknologi ketenteraan.

M Hanif Ismail

M Hanif Ismail telah berkecimpung dalam bidang penulisan pertahanan secara rasmi sejak 2007 dan kini merupakan Editor Perajurit. Topik yang diminati termasuk sejarah dan teknologi ketenteraan.