AcaraBeritaIndustri

Gading Air Services Memesan H125 Untuk Misi Utiliti

Kongsi di

LANGKAWI – Gading Air Services Sdn. Bhd dari Malaysia telah memesan sebuah Airbus H125 baru melalui kontrak yang ditandatangani di Pameran Antarabangsa Maritim dan Aeroangkasa Langkawi (LIMA) baru-baru ini.

H125 yang berenjin tunggal dan merupakan helikopter multi-misi yang digunakan untuk mendukung misi utiliti dan pekerjaan udara di Malaysia. H125 baru Gading akan dikirimkan menjelang akhir tahun 2023.  Ianya akan menjadi sebahagian daripada fleet helikopter Airbus milik Gading yang kini terdiri dari satu H120 dan satu H155, mengikut siaran media dari Airbus bertarikh 25 Mei.

“Kami kagum dengan kecanggihan dan keupayaan H125. H125 baru kami akan dilengkapi dengan kemampuan udara dan utiliti yang lengkap dan akan membolehkan kami melaksanakan pelbagai misi.  Kami yakin H125 akan menjadi tambahan penting bagi fleet kami saat kami memperluas operasi kami,” ujar Dato’ Shamsul Kamar bin Samsudin, Pengarah Gading Air Services Sdn Bhd.

H125

“H125 adalah pesawat yang terbukti dan terbukti dalam industri ini, dengan reliabiliti yang sangat baik, kos penyelenggaraan dan biaya operasional yang rendah,” kata Axel de Pascal, Managing Director, Airbus Helicopters di Malaysia. “Kami yakin bahawa Gading Air Services telah memilih produk yang ideal dan sesuai untuk melayani berbagai pelanggannya.”

H125 yang berkuasa dan berprestasi tinggi merupakan anggota barisan Ecureuil yang lasak dan teruji dari Airbus. Pesawat ini direka untuk melaksanakan misi yang paling mencabar dalam kondisi cuaca dan keadaan geografi yang paling ekstrem. Kemampuan angkatannya yang luar biasa, ketahanannya, jangkauan yang luas, dan kelajuan yang pantas menjadikan H125 sebagai peneraju dalam kelasnya.

Secara global, terdapat sekitar 4,200 helikopter keluarga H125 yang kini beroperasi di seluruh dunia dalam keadaan yang paling mencabar. H125 merupakan peneraju pasar mutlak di kategori helikopter dalam kategori helikopter enjin-tunggal perantaraan, dengan pencapaian pangsa pasaran sebesar 63% pada tahun 2022. Di Malaysia, lebih dari 20 helikopter dari barisan Ecureuil sedang digunakan untuk pengangkutan penumpang, penerbangan bisnis swasta, dan misi utiliti. –airbus/perajurit/mhi (Foto: Airbus)

Ehsan Iskandar

Ehsan Iskandar merupakan seorang pemerhati pertahanan yang telah menyumbang kepada Asian Defence Journal dan Perajurit sejak pertengahan tahun 2000an. Beliau gemar mengikuti perkembangan geopolitik serantau.

Ehsan Iskandar

Ehsan Iskandar merupakan seorang pemerhati pertahanan yang telah menyumbang kepada Asian Defence Journal dan Perajurit sejak pertengahan tahun 2000an. Beliau gemar mengikuti perkembangan geopolitik serantau.