BeritaIndustri

AVON PROTECTION MEMPERKENALKAN RANGKAIAN PRODUK PERLINDUNGAN CBRN EXOSKIN™

Kongsi di

Avon Protection telah membangunkan rangkaian produk baharu untuk melindungi anggota tentera yang beroperasi dalam persekitaran CBRN: But high traction CBRN EXOSKIN-B1 dan Sarung Tangan Taktil CBRN EXOSKIN-G1.

Ancaman CBRN adalah kebimbangan yang semakin meningkat bagi pasukan tentera, dengan penggunaan senjata kimia semakin meningkat oleh kedua-dua aktor negara dan kumpulan pengganas.

Sebagai tindak balas, Avon Protection membangunkan rangkaian but dan sarung tangan EXOSKIN sebagai tambahan kepada produk perlindungan pernafasan CBRN untuk melindungi anggota tanpa menjejaskan ketangkasan taktikal pemakai di medan.

EXOSKIN-G1

Direka bentuk untuk membolehkan pengendalian dan pengoperasian peranti skrin sentuh elektronik, sarung tangan EXOSKIN G1 menawarkan kelebihan operasi yang kritikal.

Sarung tangan ambidextrous mempunyai bahagian luar bergetah dengan lapisan bertekstur untuk mengekalkan cengkaman dalam keadaan basah, dengan pelapik rajutan dalaman yang pintar dan berterusan yang mempunyai hujung konduktif pada kedua-dua ibu jari dan jari telunjuk.

Lapisan-lapisan ini mengoptimumkan ketangkasan pemakai dan membolehkan mereka menyelesaikan misi mereka dengan selamat.

EXOSKIN-B1

But EXOSKIN-B1 memberikan ketahanan dan ketangkasan yang dipertingkatkan dalam medan, dengan tali lepasan cepat untuk membalut but di atas kasut standard.

Tapak yang sangat bertekstur menambah baik kebolehgerakan pemakainya dalam semua keadaan di bawah kaki. Di samping itu, ia diuji kebocoran 100 peratus.

Dihasilkan daripada teknologi getah terbukti Avon Protection, kedua-dua sarung tangan EXOSKIN-G1 dan But EXOSKIN-B1 menawarkan perlindungan dari Ejen Perang Kimia dan Kimia Industri Toksik dan tidak telap kepada agen biologi.

Direka bentuk untuk pemakaian dan pembukaan pantas, kedua-dua produk ini berintegrasi dengan kebanyakan set pakaian pelindung termasuk JSLIST dan MkIVA.

CABARAN CBRN DI MEDAN

“Sejak berakhirnya Perang Dingin, banyak negara telah menjadi lebih sedar tentang ancaman CBRN yang dihadapi di medan perang moden, kita dapat lihat insiden di mana agen saraf dan senjata kimia digunakan di medan,” kata Steve Elwell, Naib Presiden Eropah, Timur Tengah, Afrika dan Asia untuk Avon Protection.

“Anggota mesti boleh beroperasi dengan selamat di medan perang yang tercemar tanpa bergantung kepada langkah perlindungan yang menyusahkan.”

“Dalam membangunkan rangkaian pakaian pelindung CBRN EXOSKIN, tumpuan kami adalah untuk mengoptimumkan keupayaan serba boleh pengguna akhir dalam persekitaran yang paling mencabar, sambil meneruskan usaha berterusan kami untuk memastikan pengendali kekal selamat daripada ancaman kimia dan biologi ini.”

Dengan lebih daripada 100 tahun pengalaman menyampaikan produk CBRN yang direka bentuk dan dibangunkan secara inovatif, rangkaian produk EXOSKIN memanfaatkan keupayaan sains material dan pengetahuan mendalam Avon Protection tentang teknologi perlindungan CBRN.

Rangkaian produk EXOSKIN ada dipamerkan di Eurosatory bersama rangkaian penuh Avon Protection seperti peralatan perlindungan kakitangan, termasuk alat pernafasan muka penuh, tudung melarikan diri (escape hoods), sistem SCBA, unit PAPR modular, peralatan bawah air dan topi keledar balistik.

M Hanif Ismail

M Hanif Ismail telah berkecimpung dalam bidang penulisan pertahanan secara rasmi sejak 2007 dan kini merupakan Editor Perajurit. Topik yang diminati termasuk sejarah dan teknologi ketenteraan.

M Hanif Ismail

M Hanif Ismail telah berkecimpung dalam bidang penulisan pertahanan secara rasmi sejak 2007 dan kini merupakan Editor Perajurit. Topik yang diminati termasuk sejarah dan teknologi ketenteraan.