BeritaEksklusifIndustriSejarah

Malaysia Akhirnya Memilih KAI FA-50 Untuk Program LCA

Kongsi di

KUALA LUMPUR/SEOUL: Korea Aerospace Industries, Ltd (KAI), pengeluar pesawat tunggal Korea Selatan, mengumumkan hari ini (24 Feb) ia telah memenangi perjanjian pesawat tempur ringan 1.2 trilion won (AS$920 juta) daripada Malaysia, dengan set penghantaran bermula pada 2026.

KAI menandatangani perjanjian dengan Kementerian Pertahanan Malaysia untuk membekalkan 18 pesawat serangan ringan FA-50 Blok 20, menewaskan Tejas India, JF-17 Pakistan, MiG-35 Rusia dan Hurjet Turki, kata syarikat itu dalam satu kenyataan.

Ia adalah perjanjian keempat antara KAI dengan sebuah negara Asia Tenggara selepas Indonesia, Filipina dan Thailand, kata kenyataan itu. FA-50 ialah versi tercanggih bagi pesawat KAI T-50, mempunyai lebih banyak kapasiti bahan api dalaman, avionik yang dipertingkatkan, radome yang lebih panjang, dan rangkaian data taktikal. Blok 20 mempunyai keupayaan untuk menjalankan misi udara-ke-udara luar-visual, membawa peluru seperti AIM-120 AMRAAM.

Dengan perjanjian terkini, KAI telah mengeksport 68 pesawat latihan asas KT-1 dan jet latihan lanjutan T-50, serta pesawat FA-50, ke pasaran Asia Tenggara. Pembuat kerangka pesawat itu juga menjangkakan untuk memenangi perjanjian untuk menyediakan satu lagi bac sebanyak 18 pesawat FA-50 kepada Malaysia kerana keperluan perkhidmatan negara Asia Tenggara itu untuk program Pesawat Tempur Ringan – Pesawar Latihan Pejuang juga memerlukan pesanan kedua yang hampir sama.

Majlis menandatangani Surat Setuju Terima antara wakil Kerajaan Malaysia dan KAI telah diadakan hari ini di Wisma Pertahanan (Kementerian Pertahanan). Ketua Setiausaha Kementerian Muez Abd Aziz bersama Ketua Pegawai Eksekutif KAI, KANG Goo Young menandatangani Surat Setuju Terima (LoA / SST).

Turut hadir Ketua Turus Tentera Udara Republik Korea Jen Jung Sanghwa yang sebelum itu bertemu rakan sejawatannya dari Malaysia, Jen Mohd Asghar Khan Goriman Khan di Kementerian Pertahanan semasa lawatannya ke sini.

Program LCA

Enam syarikat mengemukakan bidaan untuk membekalkan 18 pesawat tempur ringan (LCA) kepada Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dalam tender tersebut. Kontrak untuk satu skuadron (18 pesawat) LCA dikatakan bernilai kira-kira RM4 bilion, dengan separuh daripada jumlah itu perlu dibayar melalui perdagangan timbal balas melibatkan minyak sawit mentah atau produk minyak sawit.

Sebelum ini dilaporkan bahawa sembilan syarikat memperoleh dokumen tender, RFP (permintaan cadangan) adalah pada bulan Julai 2021, dan enam tawaran telah diterima pada tarikh tutup pada 6 Okt 2021.

Korea Aerospace Industries (KAI) bekerjasama dengan syarikat tempatan Kemalak Systems Sdn Bhd untuk menawarkan pesawat tempur ringan FA-50; Industri Aeroangkasa Turki, menawarkan LCA-nya yang dikenali sebagai Hürjet; China National Aero-Technology Import & Export Corp (CATIC), dengan pesawat pejuang L-15-nya; Leonardo dari Itali, dengan serangan/latihan pejuang M-346; Hindustan Aeronautics Ltd India, dengan Tejas LCA; dan Aerospace Technology Systems Corp Sdn Bhd yang menawarkan MiG-35.

Foto: Majalah Perajurit / Asian Defence Journal (MHI)

Ehsan Iskandar

Ehsan Iskandar merupakan seorang pemerhati pertahanan yang telah menyumbang kepada Asian Defence Journal dan Perajurit sejak pertengahan tahun 2000an. Beliau gemar mengikuti perkembangan geopolitik serantau.

Ehsan Iskandar

Ehsan Iskandar merupakan seorang pemerhati pertahanan yang telah menyumbang kepada Asian Defence Journal dan Perajurit sejak pertengahan tahun 2000an. Beliau gemar mengikuti perkembangan geopolitik serantau.