BukuEksklusifSejarah

Sejarah Kapal Perang Dunia Pertama – Siri 3

Kongsi di

Pertempuran Falklands

Pertempuran Falklands pada tahun 1914 dianggap sebagai suatu kejayaan sekali gus mengesahkan konsep Jacky Fisher meski pun banyak dikritik mengenai kapal penjelajah (cruiser), nama yang diberikan oleh Laksamana British pada tahun 1911 kepada kelas baharu kapal penjelajah bersenjata berat.

Tercetusnya Perang Dunia I mendapati Laksamana Von Spee yang memimpin Skuadron Asia Timur Jerman, terputus di Pasifik barat dengan sebahagian daripada dunia dan di antara Tentera Laut Diraja, dirinya dan tanahair.

Tanpa bekalan arang batu peluang Spee untuk sampai ke Jerman adalah tipis, dan dia menuju ke pantai barat Amerika Selatan, memisahkan sebuah kapal Cruiser dengan membuat lencongan ke Lautan Hindi. 

British membahagikan pasukan mereka dan skuadron campuran kapal lama di bawah Laksamana Cradock memasuki Pasifik timur.

Skuadron Jerman mengandungi dua buah kapal besar iaitu SCHARNHORST dan GNEISENAU yang merupakan kapal senjata api.  

Apabila Cradock bertembung dengan skuadron Spee di luar Coronel, Jerman dapat menyekatnya dari jarak jauh dan kapal Cruiser British GOOD HOPE dan MONMOUTH ditenggelamkan pada 1 November 1914.

Satu pukulan terhadap prestasi British yang melepaskan semua tenaga dan sumber terpendam tentera laut tertua dan paling berkuasa.

Semua battlecruiser yang ada telah diarahkan untuk menumpukan perhatian di River Plate dan dari Britain, dua daripada battlecruiser terbaru dan terpantas, INFLEXIBLE dan INVINCIBLE, telah dipisahkan dari Armada Besar dan bergegas ke selatan di bawah pimpinan Laksamana Sturdee. 

Kedua-dua kapal battlecruiser masih mempunyai beberapa pekerja limbungan yang bekerja di atas kapal dan Sturdee mengarahkan supaya membebaskan mereka.

Beliau dilantik sebagai Ketua Komander Atlantik Selatan dan Pasifik, pemerintahan dalam geografi terbesar yang pernah diamanahkan kepada seorang laksamana. 

Pasukan British tertumpu di Kepulauan Abrolhos dan kemudian belayar ke arah selatan dengan kapal-kapal membentuk formasi scout  pada jarak 19km / 12 batu antara satu-satu kapal.

Pertempuran Sengit

Kapal-kapal Sturdee tiba di Falklands pada 7 Disember 1914, dan ketika British menggabungkan kapal mereka, Jerman tiba pada keesokan harinya.

Ketika Spee mengarahkan kapal-kapalnya keluar ke laut dan mula mengejar sehingga kapalnya mengeluarkan asap hitam namun orang-orang Jerman telah pun melepasi ke ufuk Selatan.

Spee mengarahkan kapal ringannya belayar ke pelabuhan Amerika Selatan manakala SCHARNHORST dan GNEISENAU bersedia untuk menentang kapal perang  British yang masing-masing mengibarkan tiga panji-panji, mengejar dan mula menembak sejurus selepas jam 1300.

Semasa dikejar oleh kapal perang British, kapal Jerman berada dalam barisan sejajar (line abreast).

Kesan kejatuhan peluru tembakan meriam telah menyebabkan air di permukaan laut melambung setinggi lebih 90 meter tetapi terdapat hanya beberapa tembakan sahaja dari jarak jauh.

Ketika SCHARNHORST dan GNEISENAU menghala ke pelabuhan, tembakan mereka ‘indah untuk ditonton’, dengan riak salvo yang sempurna jatuh di lambung kapal mereka.

Asap berwarna coklat dengan pusat nyalaan menutupi setiap laras meriam ketika tembakan dilepaskan, melangkaui kapal-kapal British yang menampakkan serpihan kerosakan.

Di dalam kapal INFLEXIBLE, seorang pegawai berkata, “We could hear the shells coming with a curious shrill whine which gradually got deeper and then pop pop as they burst in the water”.

Di kapal-kapal Jerman, tembakan peluru 305mm / 12in yang menjunam dari jarak jauh amat dahsyat.

Seorang mangsa dari kapal Jerman yang terselamat melaporkan bahawa dia dapat merasakan seluruh kapalnya bergegar dan geladak beralun seperti ulat. 

Tenggelam

Pada kira-kira jam 1400, Spee menukar haluan dan keluar dari kawasan pertempuran, tetapi pada jam 1500 British mendekati semula dan memulakan pertempuran sengit.

Pada jam 1540 Spee menukar haluan 180 darjah untuk keluar dan Sturdee turut menukarkan haluan kapalnya bersama-sama menuju ke pelabuhan. Kemudian pada jam 1620, SCHARNHORST tiba-tiba terbalik dan tenggelam.

Sejam kemudian, selepas kedua-dua kapal perang British menumpukan tembakan mereka ke GNEISENAU, mereka juga berhenti secara beransur-ansur terbalik dan tenggelam.

Lebih 2,000 orang krew terbunuh dalam bangkai kapal yang terbakar atau lemas dalam air yang membeku. Hanya kapal Cruiser Jerman DRESDEN yang melarikan diri dari Pertempuran Falklands dan dia akan diburu kemudian.

Dalam beberapa bulan selepas meletusnya perang, percubaan tentera laut Jerman untuk menyerang kapal perdagangan menggunakan kapal permukaan tetapi perang telah ditamatkan.

Battlecruiser British telah membuktikan bahawa mereka boleh melindungi perdagangan dan mengejar musuh yang melarikan diri, tetapi sama ada mereka juga boleh memberikan pasukan peninjau yang kuat kepada armada utama atau sokongan rapat kepada armada perang akan dibuktikan pada Pertempuran Jutland pada tahun 1916.

Battlecruiser INVINCIBLE adalah Flagship skuadron British
dalam peperangan Fakhlands pada Disember 1914
Apabila skuadron Spee dikesan menghampiri Fakhland,
kapal Cruiser British KENT sedang berlabuh.

Botol Baru Untuk Wain Lama

Malah sebelum zaman kegemilangan mereka di Pertempuran Jutland pada tahun 1916, pembinaan kapal perang kelihatan mulai goyah.

Dalam Perang Dunia I, Britain dan Itali kedua-duanya mempunyai keperluan operasi yang sama iaitu untuk bergerak perlu diapit oleh tentera darat mereka dan membedil musuh dengan senjata berat. 

Kapal perang bersaiz penuh samada usang atau tidak ianya tidak sesuai untuk beroperasi di perairan cetek dan oleh itu kapal khusus harus dibina.

Walaupun tiada satu pun daripada kapal ini mempunyai persamaan dengan low free-board monitors yang terhasil pada abad sebelumnya, namun nama ‘monitor’ digunakan untuk kapal turet tunggal. 

Kelas Monitor

Di sungai dan pantai Adriatik utara, Tentera Laut Itali menukar tongkang yang ditawan daripada Austria menjadi platform senjata, mewujudkan kelas monitor yang sebahagian besarnya tidak berperisai.

Yang terbesar adalah ALFREDO CAPPELLINI dan FAA DI BRUNO, yang menggunakan senjata api dari kapal perang FRANCESCO MOROSINI dan CRISTOFORO COLOMBO, MONTE SANTO dan MONTE SABOTINO mempunyai senjata api dari kapal perang kelas CARACCIOLO yang telah dibatalkan pada tahun 1916.

Di Britain, meriam 355mm / 14in yang dicadangkan untuk Greece telah dibeli daripada pembuat Amerika  dan dipasang pada monitor baharu yang mungkin di bawah pengaruh Churchill telah diberi nama ADMIRAL FARRAGUT, GENERAL GRANT, ROBERT E. LEE dan STONEWALL JACKSON.

Walau bagaimanapun, berikutan protes dari Amerika Syarikat nama mereka telah ditukar kepada ABERCROMBIE, HAVELOCK, RAGLAN dan ROBERTS.

Pada tahun 1914 dan 1915, kelas MAJESTIC pra-Dreadnought vintaj tahun 1890an telah disediakan untuk memberi meriam 305mm / 12in mereka kepada LORD CLIVE dari kelas monitor yang mana kali ini semuanya dinamakan sempena General British.

Tiga daripadanya ialah LORD CLIVE, PRINCE EUGENE dan GENERAL WOLFE kemudiannya dipasang dengan meriam tunggal 455mm / 18in secara pemasangan tetap.

Anehnya, dua monitor seterusnya dinamakan sempena Jeneral Perancis, MARSHAL NEY dan MARSHAL SOULT.

Ia dibina dengan meriam turet 305mm / 12in yang diambil dari kapal perang RAMILLIES, sekali gus menangguhkan penyiapannya sehingga tahun 1917.

Monitor Yang Lebih Kecil

Banyak monitor yang lebih kecil turut dibina, termasuk dua buah kapal perang pertahanan pantai yang dibeli daripada orang Norway semasa dalam pembinaan GORGON (ex NIDAROS) dan GLATTON (ex BJORGVIN).

Terakhir, terbesar dan paling berjaya dibina ialah dua monitor meriam 380mm / 15in iaitu EREBUS dan TERROR. EREBUS terselamat daripada serangan torpedo pada tahun 1917, tetapi ditenggelamkan oleh bom penyelam Jerman di Afrika Utara pada tahun 1941.

Ciri-ciri monitor British yang baharu ialah kelayakan laut mereka dan mereka menyaksikan aksinya di Dardanelles, di Adriatik dan di pantai Belgium.

Pada akhir perang, beberapa orang telah dihantar ke White Sea dan Baltic untuk memerangi BOLSHEVIK.

Kebanyakan monitor baharu juga membawa sebuah kapal terbang untuk menanda kejatuhan peluru tembakan sehingga ia digantikan oleh pesawat berasaskan shore-based dari Perkhidmatan Udara Tentera Laut Diraja yang baharu dibentuk. 

Kapal Pengangkut Pesawat

Dalam Perang Dunia I Tentera Laut Diraja mengetuai dunia dalam aviasi tentera laut dan dua kapal iaitu battlecruisers FURIOUS dan kapal perang EAGLE (ex ALMIRANTE COCHRANE Chile)  telah ditukar kepada kapal pengangkut pesawat.

FURIOUS direka sebagai battlecruiser ringan dengan dua meriam tunggal 455mm / 18in, telah menjalani dua penukaran. Dalam penukaran pertama dibina flying-off deck dengan menutupi haluannya.

Pesawat yang terbang keluar bila kembali ke kapal akan diangkat menggunakan kren dari dalam air.  Pada September 1917, dia telah dibawa kembali.  Meriam besarnya yang sedia ada ditanggalkan dan digantikan dengan geladak penerbangan penuh.

Pada Jun 1918, pesawat Camel dariFURIOUS  telah menghalau pesawat musuh dan pada bulan Julai mereka berjaya menyerang bangsal Zeppelin di Tondern.

Tindakan ini dinilai sebagai serangan dari carrier-borne aircraft yang pertama.  FURIOUS juga berkhidmat dalam Perang Dunia II.

Pada tahun 1918, ALMIRANTE COCHRANE  yang sebahagiannya telah siap juga dibeli untuk ditukar kepada kapal pengangkut pesawat melalui geladak. Walaupun dia tidak disiapkan sehingga tahun 1920an.

Ada beberapa projek kapal pengangkut pesawat lain yang dibatalkan. Kapal pengangkut pesawat moden yang dibina khas yang pertama di dunia ialah HERMES yang mula dibina pada tahun 1918 dan siap pada tahun 1924.

Di United State Navy (USN), sebuah kelas battlecruiser  berat dan laju bertujuan sebagai penghalang kepada kelas KONGO Jepun dan HOODS British telah dibatalkan pembinaannya.

Kedua-dua badan kapal itu kemudiannya diambil dan diguna untuk kapal pengangkut pesawat LEXINGTON (CV2) dan SARATOGA (CV3).

Begitu juga keluli yang dipasang untuk RANGER telah digunakan untuk membina kapal pengangkut khas pertama USN. Kapal pengangkut pesawat dijangka akan memainkan peranan sebagai kapal besar masa hadapan.

GLATTON (1871) direka untuk perrtahanan pantai
dan pengeboman sasaran pantai musuh
Tentera Laut Diraja mengambil konsep kapal penyerang pantai
dan membina sejumlah Monitor semasa Perang Dunia 1

Aksi-aksi Di Laut Utara 1914-1915

Pertempuran Heligoland Bight adalah aksi paras permukaan pertama di laut dalam Perang Dunia 1.

Kemudian pada akhir Ogos 1914, Commodore Tyrwhitt yang berpangkalan di Harwich, melakukan penyapuan ke Heligoland Bight dengan kapal Cruiser dan Destroyer, manakala  battlecruiser dari Skuadron Pertama Beatty menyediakan perlindungan. 

Pada pagi 28 Ogos Tyrwhitt menenggelamkan beberapa bot torpedo tetapi tidak lama kemudian dia dikalahkan oleh reaksi pantas kapal-kapal Cruiser Jerman.

Apabila Tyrwhitt kembali semula ke kapal Cruiser British, NEW ZEALAND dan INVINCIBLE  telah rosak dan kapal Cruiser ARETHUSA terpaksa ditarik pulang.

Kapal Cruiser  ringan Jerman MAINZ dan KOLN karam dan tiga kapal Cruiser Jerman yang lain rosak. Ini telah meningkatkan lagi reputasi Beatty dan Tyrwhitt sebagai laksamana tempur.

Taktik Jerman selepas itu adalah untuk membuat serbuan ke Laut Utara dengan harapan untuk menarik anak-anak kapal dan formasi British ke dalam perangkap U-bot di mana keunggulan  Tentera Laut Diraja pada angka dapat dikurangkan sehingga Armada Laut Tinggi Jerman dapat bertemu dengan Armada Besar British pada terma yang lebih kurang sama.

Pada 16 Disember 1914, Scouting Group Armada Laut Tinggi seperti yang dikenali sebagai battlecruiser Jerman, telah mengebom bandar pantai timur Inggeris Hartlepool, Whitby dan Scarborough.

Beberapa ratus orang awam terbunuh atau cedera, walaupun bukan coastal battery yang merosakkan beberapa kapal Jerman termasuk kapal Armoured Cruiser  BLUCHER.

Perisikan telah memberi amaran kepada Tentera Laut Diraja tentang serbuan tersebut.

Enam kapal perang, empat kapal Cruiser dan beberapa battlecruiser, di bawah Laksamana Warrender telah dikerahkan.

Bagaimanapun, laksamana Jerman, Hipper, dan kapal perangnya SEYDLITZ, MOLTKE, VON DER TANN, dan DERFFLINGER serta battlecruiser  dan Destroyer dilindungi oleh Armada Laut Tinggi di bawah Panglima Tertingginya, Ingenohl.

Pertempuran Dogger Bank

Warrender melihat kapal kepunyaan Ingenohl  ditutup dan menyangka Armada Laut Tinggi sebagai pasukan penyerang yang lebih kecil, manakala Ingenohl menyangka pasukan British adalah Armada Pertempuran Besar di bawah Jellicoe.

Ingenohl bertindak berhati-hati, mengarahkan Hipper meneruskan pengebomannya tanpa memberitahunya tentang kapal-kapal British sambil menarik balik Armada Laut Tinggi ke pangkalannya. 

Warrender mengejar Ingenohl sehingga dia menyedari bahawa pelabuhan pantai timur di utara kedudukannya sedang diserang, apabila dia menukar haluan  ke arah Hipper.

Sementara itu, lapan buah kapal pra-Dreadnought telah belayar dari Rosyth dan Grand Fleet dari Scapa Flow. 

Ketiga-tiga pergerakan mengancam untuk mengepung Hipper. Walau bagaimanapun komunikasi yang tidak cekap oleh pihak British telah membuatkan dia melarikan diri.

Apabila Jerman cuba mengulangi serbuan yang berjaya di pelabuhan pantai timur pada Januari 1915, British sekali lagi telah diberi amaran terlebih dahulu  oleh perisikan supaya lebih bersedia.

Akibatnya tiga kapal battlecruiser Hipper telah dipintas oleh lima kapal Cruiser Beatty di Pertempuran Dogger Bank pada 24 Januari.

Pertempuran secara langsung yang pertama  antara kapal-kapal tersebut. Akibatnya kapal Armoured Cruiser BLUCHER karam dan flagship Hipper, kapal battlecruiser SEYDLITZ telah rosak.

Manakala di pihak British, flagship Beatty sendiri, LION juga rosak teruk. 

Namun begitu Beatty berpindah ke New Zealand dan meneruskan usahanya mengejar Jerman sehingga ancaman periuk api dan U-bot  menyebabkan dia memberhentikan serangan itu.

Dogger Bank adalah kemenangan moral untuk Tentera Laut Diraja tetapi bukan pertempuran yang menentukan. Namun ianya telah menjadikan tentera laut Jerman lebih berhati-hati dalam lawatannya ke Laut Utara.

Blucher Terbalik

Salah satu imej perang di laut yang lebih diingati ialah BLUCHER terbalik dengan sisinya ditutupi dengan orang. BLUCHER adalah barisan yang terakhir dalam formasi pertempuran Jerman, di mana ia berulang kali ditembak. 

Pada jarak 18,000m / 20,000yds, peluru dari PRINCESS ROYAL menembusi ruang pengendalian peluru hadapannya menyebabkan kebakaran yang dahsyat.

Beatty mungkin boleh melakukan lebih banyak kerosakan kepada kapal Jerman yang lain tetapi armadanya menumpukan tembakan mereka ke BLUCHER dan membenarkan kapal Jerman yang lain melarikan diri, walaupun SEYDLITZ rosak teruk dan terbakar.

Seperti kapal Jerman lain, BLUCHER terbukti sukar untuk ditenggelamkan. Torpedo memberikannya rampasan kuasa.

Pertempuran Jutland mengikuti tema yang sama, dengan ancaman serbuan  yang bertujuan untuk menarik keluar armada British yang kemudiannya akan dimusnahkan sedikit demi sedikit.

Selepas Jutland, Armada Laut Tinggi jarang meninggalkan Heligoland Bight, dan terdapat sedikit peluang untuk Grand Fleet British untuk mengatasi musuhnya. Manakala Beatty memastikan Grand Fleet bersedia di Scapa Flow.

Pulang dari pengeboman bandar pantai timur Inggeris pada Januari 1915, 
kapal penjelajah berperisai Blücher telah ditangkap oleh tentera British 
dan tenggelam.
DERFFLINGER adalah salah daripada tiga battlecruiser 
di bawah pimpinan Laksamana Jerman Hipper.
Battlecruiser INDERFATIGABLE  
salah satunya kapal Australia yang 
menanggung beban akibat tindakan 
Laut Utara.

Sumber

Buku:  Battleships Of World War 1 

Oleh:  Peter Hore

Buku ini menceritakan kisah perkembangan teknologi yang membawa kepada penciptaan Dreadnought, bersama-sama dengan kisah orang-orang yang mempunyai visi dan dorongan untuk merealisasikannya.

Penglibatan tentera laut yang kritikal dan operasi Perang Dunia I juga ditonjolkan, termasuk kisah tentang satu-satunya pertemuan armada berskala besar di Jutland serta nasib Armada Laut Tinggi Jerman di Scapa Flow.

Paklang Hamzah

Penulis adalah seorang veteran Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang kini bergiat aktif di dalam bidang penulisan dalam konteks pertahanan dan keselamatan. Merupakan seorang koresponden Majalah Perajurit sejak tahun 2006.

Paklang Hamzah

Penulis adalah seorang veteran Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang kini bergiat aktif di dalam bidang penulisan dalam konteks pertahanan dan keselamatan. Merupakan seorang koresponden Majalah Perajurit sejak tahun 2006.