BeritaIndustri

BOUSTEAD TANDATANGANI KONTRAK TAMBAHAN DENGAN MINDEF UNTUK PROJEK LCS

Kongsi di

Boustead Holdings Berhad (BHB) mengumumkan pada 2 Jun bahawa pada 31 Mei yang lalu, Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd dan Kementerian Pertahanan telah menandatangani kontrak tambahan (“Kontrak Tambahan”) untuk menggerakkan semula Projek LCS, antara lain, untuk menyambung semula pembayaran kepada pemiutang (Pengilang Peralatan Asal, vendor dan institusi kewangan).

Selain daripada aktiviti yang akan dijalankan oleh BNS ke arah menggerakkan semula Projek, tidak terdapat perbezaan yang ketara antara kandungan Kontrak dan Kontrak Tambahan.

Sebagai rujukan ialah pengumuman yang dibuat oleh BHB pada 16 Disember 2011, 1 Oktober 2013, 17 Julai 2014 dan 10 Mei 2021 berkenaan dengan penerimaan surat penerimaan daripada Kementerian Pertahanan Malaysia (bertindak bagi pihak Kerajaan Malaysia) oleh Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd, anak syarikat Boustead Holdings Berhad, menandatangani kontrak yang sepadan untuk mereka bentuk, membina, melengkapkan, memasang, mentauliahkan, mengintegrasikan, menguji dan menguji, dan menghantar enam unit Kapal Peronda Generasi Kedua dengan keupayaan Kapal Tempur Littoral (LCS) untuk Tentera Laut Diraja Malaysia dinilai kontrak RM9 bilion dan kelulusan Kabinet berkenaan dengan penyambungan semula Projek.

Perkembangan lanjut mengenai perkara di atas akan diumumkan kepada Bursa Malaysia Securities Berhad dalam masa terdekat.

Kecuali untuk kepentingan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (“LTAT”) dalam BNS dan BHB dan Dato’ Ahmad Nazim Abd Rahman sebagai Ketua Eksekutif LTAT dan Pengarah BHB, tiada seorang pun pengarah atau pemegang saham utama Syarikat, atau orang yang berkaitan dengan mereka mempunyai sebarang kepentingan, secara langsung atau tidak langsung, dalam Kontrak.

Isaak Zulkarnaen

Isaak Zulkarnaen telah berkecimpung dalam bidang penulisan pertahanan sejak pertengahan 1990an dan hasil penulisannya dijadikan rujukan dalam beberapa penulisan akademik lain.

Isaak Zulkarnaen

Isaak Zulkarnaen telah berkecimpung dalam bidang penulisan pertahanan sejak pertengahan 1990an dan hasil penulisannya dijadikan rujukan dalam beberapa penulisan akademik lain.